روانشناسی رنگ لباس
رنگ های لباس های ما، بسیار تحت تاثیر روحیه، حالات ذهن ما و روان قرار دارد. شاید خیلی از افراد از این موضوع آگاهی لازم را نداشته باشند، اما بسیاری از رنگ هایی که در لباس ما استفاده می شوند، قابلیت این را دارند که احساساتی مانند خوشحالی، ناراحتی، ترس، اعتماد به نفس، آرامش، اضطراب و … را تحریک کنند. در ادامه این مطلب به معرفی روانشناسی انواع رنگ در لباس می پردازیم.
روانشناسی انواع رنگ در لباس
فهرست مطالب
- 1 روانشناسی انواع رنگ در لباس
- 2 روانشناسی رنگ سیاه در لباس
- 3 روانشناسی رنگ سفید در لباس
- 4 روانشناسی رنگ آبی در لباس
- 5 روانشناسی رنگ قهوه ای در لباس
- 6 روانشناسی رنگ بنفش در لباس
- 7 روانشناسی رنگ سبز در لباس
- 8 روانشناسی رنگ قرمز در لباس
- 9 روانشناسی رنگ زرد در لباس
- 10 روانشناسی رنگ خاکستری در لباس
- 11 روانشناسی رنگ نارنجی در لباس
- 12 سخن پایانی
همانطور که گفتیم رنگ های لباس، به شدت تحت تاثیر روحیه و حالات ذهن ما دارد. برخی از روانشناسی انواع رنگ، شامل موارد زیر می باشد.
روانشناسی رنگ سیاه در لباس
رنگ سیاه به طور کلی نماد جدیت می باشد؛ از دید روانشناسی افرادی که بیشتر از رنگ مشکی استفاده می کنند، افرادی قدرتمند، باهوش، جدی و با استعداد می باشند. این افراد اکثرا نگاهشان به به دنیا نگاهی واقع بینانه است. افرادی که رنگ سیاه در لباس را می پسندند، معمولا شخصیتی خود محور و محکم دارند. این مدل افراد زندگی هدفمندی دارند و دارای احساسات عمیقی می باشند. در روانشناسی رنگ سیاه در لباس، به این نتیجه رسیده اند که این مدل افراد علاقه ای به بروز احساسات خود ندارند؛ علاقمندان به این رنگ در لباس اغلب به دنبال نشان دادن ویژگی های ظاهری خود نیستند؛ بلکه به دنبال نشان دادن شخصیت درونی خود به عنوان شخصی محکم و مستقل هستند.
روانشناسی رنگ سفید در لباس
رنگ سفید از گذشته و تا به حال به معنای پاکی و معصومیت شناخته شده است. از دیگر معنا و نماد ها در روانشناسی رنگ سفید در لباس می توان به آزادی و سادگی نیز اشاره کرد. یکی از کاربرد های رنگ سفید، این است که به افراد دیدگاهی مثبت را تلقی می کند، و همچنین افرادی که دید مثبتی دارند نیز به شما جذب می کند. علاقمندان به رنگ سفید هرگز از تلاش برای رسیدن به هدف های خود دست نمی کشند و همواره در جهت رسیدن به آنها تلاش می کنند. رنگ سفید با بسیاری از تیپ های شخصیتی به سادگی هماهنگ می شود.
روانشناسی رنگ آبی در لباس
روانشناسان، در روانشناسی رنگ آبی در لباس می گویند که استفاده از این رنگ در لباس به معنای اعتماد به نفس است. برای مثال استفاده از یک پیراهن ساده مردانه آبی قابلیت این را دارن که حس اعتماد و اعتماد به نفس را در بین افراد منتقل کند؛ با توجه به نظریه های روانشناسان، طیف تیره تر این رنگ مانند سرمه ای حس آرامش بخشی بیشتری دارد. از دیگر ویژگی های علاقه مندان به این رنگ می توان به باهوشی، تاثیرگذار بودن و … اشاره کرد.
روانشناسی رنگ قهوه ای در لباس
در روانشناسی رنگ قهوه ای در لباس، به این نتیجه رسیدند که علاقه مندان به این رنگ، افراد محافظه کاری هستند؛ احترام به بزرگتر ها جزو اولویت های این افراد می باشد. هدف دوستداران رنگ قهوه ای اغلب در جهت صلح، دوستی و صمیمیت می باشد.
به طور خلاصه پوشیدن رنگ قهوه ای به افراد، شخصیتی معتبر و منطقی را در دید افراد به نمایان می گذارد.
روانشناسی رنگ بنفش در لباس
امروزه در روانشناسی رنگ بنفش در لباس، می توان گفت که این رنگ به عنوان نماد خلاقیت و ابتکار شناخته می شود. روانشناسان، در علم روانشناسی این رنگ را به معنای بینش، علاقه مندی به هنر، رویا پردازی و هنرمندی می دانند. دوست داران این رنگ اکثرا افرادی احساسی، علاقه مند به منطق و فلسفه و عاطفی می باشند. .
روانشناسی رنگ سبز در لباس
از گذشته و تا به حال افراد رنگ سبز را به معنای طبیعت میدانستند، این رنگ در روانشناسی نیز به همین گونه است. پوشیدن رنگ سبز به ارتباط بهتر و آسان تر با محیط اطراف و افراد حاضر در آنجا کمک می کند. علاقه مندان به رنگ سبز افرادی شاداب و سرزنده می باشند.
روانشناسی رنگ قرمز در لباس
قرمز همیشه نماد شور، هیجان و عشق بوده است. روانشناسان می گویند اگر قصد دارید کسی را متقاعد کنید از رنگ قرمز استفاده کنید. افرادی که در رنگ لباس خود از قرمز استفاده میکنند افرادی باهوش، پر شور و هیجان می باشند.
روانشناسی رنگ زرد در لباس
رنگ زرد از نظر روانشناسی رنگ شادی و سرخوشی می باشد. افرادی که از رنگ زرد در لباس های خود استفاده می کنند در کار ها و تصمیم های زندگی خود شور و ذوق بسیاری دارند. این مدل افراد اکثرا فعال هستند و خلاقیت بسیاری دارند و خودشان را با محیط های جدید به خوبی وقف می دهد.
روانشناسی رنگ خاکستری در لباس
روانشناسی رنگ خاکستری در لباس، به این نتیجه رسیده اند که این رنگ به معنای تعادل می باشد. اغلب دلیل این تعادل را در خنثی بودن این رنگ می دانند. افرادی که از این رنگ استفاده می کنند از نظر دیگر افراد، بسیار بالغ و آرام هستند.
روانشناسی رنگ نارنجی در لباس
این رنگ به خوبی می تواند ایجاد کننده شادی باشد؛ و پوشیدن این رنگ لباس نشان دهنده خلاقیت و شادی است. نارنجی یک رنگ گرم به حساب می آید، و همین دلیل باعث شده علاقه مندان به این رنگ افرادی خوش بین و شاد باشند. نارنجی پوشان در علم روانشناسی، افرادی فعال شناخته شدند.
سخن پایانی
در روانشناسی، رنگ لباس نقش بسزایی را بر روی احساسات و شخصیت افراد ایفا می کند. در انتخاب رنگ لباس ها و محصولات دیگر، بهتر است با توجه به موقعیت مورد نظر، از تنوع رنگی استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را به دست آوریم